Blåställ på idag!!!!!!!!

Fredagen...hur såg fredagen ut för mig då??? Förutom jobb så blev det tyvärr ingen träning. Bengt kunde inte åka in o Elin var fortfarande sjuk, då blev det tyvärr ingen träning iom att jag inte hade nån bil hemma. Tyvärr skulle jag inte ha hunnit cykla in heller, tanken fanns men jag skulle inte ha varit inne förrän efter kl 17 så då fick jag stå över. Gjorde lite utomhusarbete på huset istället......senare på kvällen skulle pappa laga mat så det blev en fredagspizza....hehehe!!! Efter att barnen hade somnat så smög jag ner i bion o kollade på en fredagsfilm.....det blev From Paris with love med bla John Travolta, typisk actionfilm.....ger den godkänt!!!

Och inget nytt ang Liverpool, ryktena går ang antingen Fulhams Roy Hodgson eller Aston Villas Martin O´neill. Två st tränare det har gått otroligt bra för i år......tydligen tar den gamle Liverpoolikonen Kenny Dalglish över som tillfällig manager innan allt blir klart. Silly season pågår för fullt.....Jag kommer hålla er underrättade, jag vet att ni vill veta vad som händer i världens bästa fotbollsklubb......YNWA!!!

Senare idag är det match mot Danmark i Uppsala......hoppas verkligen på rätt inställning idag.......så otroligt viktigt med inställning tycker jag. Motivation slår klass heter det.........inte för att Danmark är klassen bättre än oss men det gäller att gå för 100%.....det är ju matcherna man tränar för hela tiden.........det är som att läsa inför ett prov varje vecka. Matchen är tentan efter en veckas pluggande.......man ger allt!!!!! Så På med Blåstället idag tjejer......o vi ska ut på gräs....bara det är ju kanonkul!!!! Nu kör vi!!!!!

Just ja, dagens fråga.  Trevligt att Ragulin skriver o svarar men jag trodde du var död???? Hahaha....Ragulin var en sovjetisk ishockeyback o han har ju naturligtvis rätt angående att det är Ryssland som är det rätta svaret. Såg att han ställde en motfråga och naturligtvis hade jag ju tänkt att ta upp frågan. 1609 ledde den gamle svenska fältherren Jakob de la Gardie en trupp som tågade rakt in i Moskva men sen när han tågade ut ur Moskva 1610 fick han pisk av ryssarna utanför Moskva. Den enda västerlänningen som belägrat Moskva. Men faktum är att Moskva intogs redan 1571 av Tatarer o Turkar som brände ner staden fullständigt. Dödade o tog nästan resten av innevånarna till slaveri. Ett Moskva med flera hundratusen innevånare 1570 hade endats 30000 st innevånare 1580......

Alltså Moskva var rätta svaret och det är en otroligt stor stad med 10.5 milj innevånare. En solig sommardag den 30 juni 2003 sa jag åt min kära mor att "Nu sticker vi reser med Transibiriska järnvägen till Kina, jag bjuder på resan som en födelsdagspresent". Hon blev ju eld o lågor så klart så vi började planera resan direkt. Visum måste fixas till Ryssland, Mongoliet o Kina. Efter att fotbollssäsongen tagit slut i okt så åkte vi landvägen till Kinas huvudstad Beijing. 8 dagar tog resan o Moskva var starten för den transibiriska järnvägen som tar 6 dygn. Otrolig känsla att dundra fram över hela Ryssland på ett tåg......när man vakande varje morgon fick man ställa om klockan pga att det var en ny tidzon.....man visste knappt var klockan var till slut.......men en otrolig resa som jag rekommenderar alla att prova på (naturligtvis när ni har blivit fotbollspensionärer)....

Här kommer några underbara Kinafoton från bla Beijing o från muren i Kina....

Underbara minnen från en oförglömlig resa med en pantertant på över 60 som reste med mig från Sverige-Finland-Ryssland-Mongoliet-Kina-Hong Kong- Thailand.....

Dagens fråga är: Var i Kina står jag nånstans......ett av historiens stora fornminnen....fotot kommer här:

Hoppas det ramlar in svar.......så otroligt kul att det är någon som läser. Nu börjar den 3:e perioden....hahaha...känner ni igen det.

O så ger vi verkligen järnet idag på matchen.......

Forza BK 30!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0